אין חוקים קבועים לחיי הקיבוץ. מתוך התלבטויות-החיים עלינו לקבוע את דרכנו. אבל לקבל נורמות מסוימות ולא להגשים אותן – אין לזה ערך בעיני

15.1.1942
אין לי חשק לכתוב. ישנן תופעות רבות שכבר ראיתי אותן, אך אינני רוצה עדיין להגיב עליהן בכתב, בהבעת דעה מסוימת. השאלה הקשה ביותר: החברה. אני חוששת להגיד זאת, אבל נדמה לי שאין כאן חברה, בייחוד בשבילי. אני אמנם מקווה למצוא כאן חברה במשך הזמן, אבל החברים בינם לבין עצמם גם כן אינם מהווים חברה. אנשים זרים זה לזה ותחומי-המגע בינהם הם לאו-דווקא תמיד הכי חיוביים. אדישות רבה, חוסר אחריות, כסף פרטי ואי-שיוויון הנובע ממנו. חוסר חיי תרבות. חוסר ארגון כלכלי בהרבה תחומים.
כמובן, לא את הכל צריך לזקוף לחובת החברה, ואין כל ביטחון בכך שאחרים היו יכולים לעמוד אפילו בתנאים אלה. עובדות אלה אינן מייאשות אותי כלל. אני רוצה רק לראות אותן בעין בהירה ולעזור לתקנן במיטב יכולתי.
ייתכן שאני מגזימה לפעמים בדרישותיי. אבל אין לתאר חיי קיבוץ מבלי להשוות אותם יום-יום עם התמונה האידיאלית, עם הפרינציפים. אחת מן השתיים: או שהפרינציפים נכונים ואז אנו צריכים להגשים אותם, או יותר נכון, שעליהם להתגשם בחיי יום-יום; או שאין אנו מסוגלים להגשים אותם, ואז סימן הוא שהם בלתי-מציאותיים, ויש לבדוק אותם שוב לאור המציאות. שנואה עלי הקדוּשה השפלה הזו, האופפת עקרונות מסוימים, והמתבטא בזה שאיש אינו מתווכח עליהם, אבל איש גם אינו חושב להגשימם. אין חוקים קבועים לחיי הקיבוץ. מתוך התלבטויות-החיים עלינו לקבוע את דרכנו. אבל לקבל נורמות מסוימות ולא להגשים אותן – אין לזה ערך בעיני.
אולי מן הדמיון בגישתי הראשונה הן אל הקיבוץ והן אל נהלל, שם הבחנתי תיכף בשגיאות והתכוונתי לתקן אותן, ורק בסוף נוכחתי לדעת שאין לתקן ולשנות.
אין להשוות כמובן את המצב כאן אל המצב שם. כאן אלה חיים נורמליים, טבעיים, ובמשך הזמן הקצר שהייתי כאן כבר ראיתי מה יכול אדם לעשות, אם הוא נכון ומסוגל לכך… אין לי איפוא נגד מה לטעון. צריך לנסות את החיים כמו שהם. נדמה לי שדברי לא יתנו תמונה אמיתית: אין בי אף טיפת אכזבה או ייאוש. לא מצב-רוח ולא פחד. סתם הבעה אובייקטיבית של הדברים שנוכחתי בהם.

להשאיר תגובה

