לא רק חובות, לא רק מתיחות ואידיאולוגיה – שמחה צריכים. וזו כה מעטה, כה אפסית

5.5.1943

שתיקה כה ארוכה – מה פירושה? האם לא קורה דבר? או אם קורא – האיננו מגיע לנפש? ואם מגיע – איננו מבקש לו ביטוי? יש עוד רבע שעה לעבודה. על כן אכתוב מילים מספר.
עבודתי כשהייתה. איננה אהובה עלי, אם גם יודעת אני את חשיבותה. אחרי העבודה – מעט קריאה וחלל ריק גדול: חוסר חברה וליתר דיוק, חוסר חבר. ואני יודעת: רק צעד אחד, נועז יותר, ויכולתי למצוא חבר. אבל לא את "החבר". או אולי גם זה? כה מוזר הדבר. הבחורים דוד, מלכיאל, יוסקה לפני כן הנְס, יוסקה השני – בחורים טובים, ובכל-זאת ותמיד אותו הקול בי: לא זה. אבל האם קיים בכלל מה שאני מחפשת, האין זה בדוי מהראש או מהלב? ובינתיים, עוד מאת ואני בת עשרים ושתיים, ומי יאמין שטרם נשקתי לבחור? טיפשי הדבר, ועוד יותר טיפשי שהשאלה מעסיקה אותי הרבה. אני משחקת קצת עם כולם, אני חוששת שאין לי לב. צחוק-צחוק, חסר בי משהו – או שהוא טמון עמוק מאוד.
הייתי ימים אחדים בתל-אביב ובירושלים לרגל סידורים לעלייתה של אמא. אולי ישנם סיכויים קלים. מי יודע? אני את שלי עשיתי, ועתה הריני מצפה לבאות. הלוואי ונוכל להיפגש שתינו לפחות, ואולי פעם גם עם ג'ורי. כמה רחוקים הדברים!
כתיבה – אני כותבת מעט. אבל מרגישה אני יותר ויותר את התהום שבין התוכן ואמצעי הביטוי, את הגבול שלא אוכל לעוברו – את השפה העברית. תחילה זילזלתי בקושי זה. אתגבר עליו – חשבתי. והיום אני נוטה להאמין שלעולם לא אשלוט בעברית באותה מידה כמו בהונגרית.
האם זה ייאוש? – כשאני הולכת על שפת הים לבדי, אני יכולה לשיר, לבי גדוש ומצב-רוחי מצוין. הכל טוב ויפה ואין מקום לייאוש. אבל יש רגעים שאני שואלת את עצמי: מה את מקבלת מהחיים? – רק את אשר את נותנת. ואמנם אין זה מעט. אבל גם לא די. אתה נכסף לדבר נוסף. לא רק חובות, לא רק מתיחות ואידיאולוגיה – שמחה צריכים. וזו כה מעטה, כה אפסית. שמחה אמיתית, מקרב לב – אולי כבר שכחתי את טעמה.
ובכל זאת… לא, לא אוכל להסביר.

להשאיר תגובה

